Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Most U Jánů nově zdobí informační deska. Připomíná dobu, kdy v Jihlavě jezdily tramvaje

 
sobota, 19. prosince 2015, 09:41

Na jihlavském secesním mostě U Jánů, který byl v roce 2012 kompletně rekonstruován, byla nově instalována žulová informační deska s informacemi. Po mostě vedla jediná jihlavská tramvajová trať. Unikátní most je od roku 2008 chráněn jako kulturní památka ČR.

Jedná se o jeden z nejstarších dochovaných železobetonových mostů na území naší republiky, s průkopnickým technickým i estetickým řešením. Autorem projektu mostu je profesor německé techniky v Praze Josef Melan. Tento Rakušan je považován za jednoho z nejvýznamnějších průkopníků železobetonových mostů z konce 19. století.

Stavba dlouhá skoro 43 metrů a deset metrů široká přemosťuje řeku Jihlavu. Most na silnici od Polné byl postaven jako součást městské elektrické dráhy. Stavba z roku 1908 nahradila původní dřevěný most, aby po pevnější konstrukci mohla přejíždět tramvaj. Koleje spojovaly vlakové nádraží s dnešním Masarykovým náměstím.  

Tramvaje ale ve městě jezdily jen do roku 1948, kdy je nahradily trolejbusy. Automobilová doprava most využívala až do roku 1981, pak byla převedena na nový větší most v Havlíčkově ulici.

Rekonstrukce za 7,5 milionů

Poté začal starý most chátrat. V roce 2008 musel být na doporučení statika dokonce zcela uzavřen (a to i pro pěší). Pro nevyhovující technický stav dokonce hrozilo jeho odstranění. Z mostu se ale tou dobou stala vyhlášením Ministerstva kultury ČR kulturní památka. Most proto prošel první, zajišťovací, rekonstrukcí. Až v roce 2012 se most dočkal kompletní rekonstrukce, jež vyšla na za 7,5 milionů korun. Při opravě na něj byly vráceny koleje jako připomínka na tramvajovou dráhu.

Protože jde o jeden z nejstarších dochovaných železobetonových mostů na území republiky s průkopnickým řešením, opravovali ho dělníci pouze vlastníma rukama s použitím dobových technologií. „Jedná se o takzvaný stlačený oblouk, což byla ve své době, tedy na přelomu 19. a 20. století opravdu rarita. Tehdejší radní si asi ani neuvědomovali, jaký technický unikát si zde nechali stavět," uvedl jihlavský historik Zdeněk Jaroš.

V plánu je úprava obou stran mostu

Od roku 2012 památkově chráněný objekt slouží nemotorové dopravě – pěším, cyklistům a in-line bruslařům.  „Význam této stavby neklesá. V době vzniku mostu bylo budování městské hromadné dopravy projevem moderního města, dnes je trendem nemotorová doprava, pro kterou je most nyní určen," uvedl při otevírání náměstek jihlavského primátora Jaroslav Vymazal (ODS).

Město uvažuje i o napojení cyklostezky od Helenína, která navazuje na cyklostezku Jihlava – Třebíč – Raabs. V příštím roce by od mostu po pravém břehu měl vyrůst nový úsek, který napojí síť stezek ve městě na „cyklistickou výpadovku“ směrem do Luk nad Jihlavou a Třebíče. Na druhé straně mostu se také plánují úpravy, zde by měl vzniknout prostor pro relaxaci.

V Jihlavě podobných „propagačních“ prvků poslední dobou přibývá. Po vyhlášení středu historického města v ulici Matky Boží byly na Masarykovo náměstí v rámci elektrických rozvodů doplněny podobné žulové desky, které kryjí rozvaděče. Nedávno byla otevřena Srázná ulice, kde jsou v kameni vyznačeny nadmořské výšky. Parkovací špunty s ježky na Minoritském náměstí jsou snad ještě „teplé“ (o nich více zde) a aktuálně posledním prvkem je tedy nová žulová informační deska s informacemi o „tramvajovém“ mostě.

Vizitka autora

 

Lenka Dvořáková

redaktorka portálu Jihlavská Drbna

kontakt: redakce@jihlavskadrbna.cz

Jihlavská Drbna je v pořadí šestým z regionálních zpravodajských webů projektu Drbna.cz

 
 


 

Kam dál?

V centrálním skladu GLS se nyní nezastaví, další frmol zažijí kvůli...

pátek, 18. prosince 2015, 16:28

Předvánoční špičku zažívají v těchto dnech zaměstnanci centrálního distribučního skladu dopravní společnosti GLS Czech Republic v...

Lidé na Vysočině mohou žádat o dotace na kotle od 18. ledna

čtvrtek, 17. prosince 2015, 20:00

Na Vysočině budou moci lidé podávat žádosti o dotace na výměnu starého kotle za ekologičtější zdroj tepla od 18. ledna. Kraj bude...

Počasí nepřeje lyžařům. Podle předpovědi se vleky na Vysočině jen tak...

čtvrtek, 17. prosince 2015, 16:21

Lyžování na Vysočině je v nedohlednu, na většině sjezdovek se ještě zelená tráva. Někde se podařilo uchránit před dešti aspoň...

Kraj Vysočina nabízí finanční podporu včelařům při vyšetření na mor...

čtvrtek, 17. prosince 2015, 13:17

Mor včelího plodu je závažné onemocnění včelstev, které způsobuje každoročně citelné ztráty v chovech včel a jednou z cest, jak...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Odbory se činily, zaměstnanci firmy...

  • Rekonstrukce Brněnského mostu spěje do...

  • O víkendu a v pondělí bude kvůli opravě...

  • Politické strany v Jihlavě preferují koalici...

Reklamní sdělení

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Prezident Zeman jmenoval Tomáše Petříčka ministrem zahraničí

Prezident Miloš Zeman jmenoval dnes před polednem Tomáše Petříčka (ČSSD) ministrem zahraničí. Koaliční vláda ANO s ČSSD se tak tři a půl měsíce po svém jmenování dočkala plnohodnotného šéfa diplomacie. Původního kandidáta sociální demokracie - europoslance Miroslava Pocheho - Zeman jmenovat odmítl, úřad proto dočasně vedl ministr vnitra a předseda ČSSD Jan Hamáček.

Analýza: Systém zdravotního pojištění není připraven na krizi

Český systém zdravotního pojištění není připraven na zhoršení ekonomické situace a případnou další hospodářskou krizi. Nemá dostatečné rezervy. I když bude letos zřejmě v mírném přebytku, výdaje rostou výrazně rychleji než příjmy. Vyplývá to z analýzy zdravotních pojišťoven, jejíž výsledky v Praze na Vysoké škole ekonomické představili její autoři Štěpán Křeček a Karina Kubelková. V Česku funguje sedm zdravotních pojišťoven.

Migrační tok do EU klesá, přes polovinu běženců míří do Španělska

Za prvních devět měsíců letošního roku překročilo hranice Evropské unie nelegálně 100 100 migrantů, což je o třetinu méně ve srovnání se stejným obdobím loni. V září se takto přes čtyři hlavní migrační trasy do Evropy dostalo 12 900 běženců. Uvedla to Evropská agentura pro pobřežní a pohraniční stráž (Frontex). Obecný pokles migrace Frontex přičítá snížení přílivu uprchlíků v centrálním Středomoří.