Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Nedostatky při stavbě domu? Nebojte se reklamovat

 
pondělí, 10. září 2018, 14:56

Objednáte-li si rekonstrukci koupelny, výměnu oken nebo stavbu rodinného domku, jedná se o smlouvu o dílo. Dokončené dílo by pochopitelně mělo být způsobilé sloužit svému účelu. Dům by měl stát, topení topit, okna dobře těsnit a v koupelně by měla téct voda. Co dělat, když tomu tak není?

Zákon říká, že dílo je provedeno, je-li dokončeno a předáno. Při přebírání díla má své povinnosti nejen zhotovitel, ale i objednatel. „Dokončené dílo převzít musíte – buďto s výhradami, nebo bez výhrad. Obezřetnost je na místě, protože pokud převezmete dílo bez výhrad, nemusíte později uspět při reklamaci zjevných vad,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Například objednáte-li si obklady do kuchyně v červené barvě, a pak bez výhrad převezmete modrou kuchyni, lze předpokládat, že jste spokojení. Jinak byste přece výhrady při přebírání uplatnili. Převzetí díla bez výhrad je problematické především v případě zjevných vad. Naopak nikdo nemůže po zákazníkovi chtít, aby na první pohled zjistil, že obkladač zvolil nesprávné lepidlo na dlaždičky nebo zedník špatně rozmíchal maltu. Taková vada nejspíš zpočátku zjevná nebude a projeví se až později při používání.

Drobné vady přijmout musíte

Jako objednatel nemáte právo stavbu nepřevzít kvůli drobným vadám, které nebrání jejímu užívání po funkční či estetické stránce ani užívání podstatným způsobem neomezují. Chybějící kličku u okna tudíž zhotoviteli můžete vytknout, ale s podobnými drobnostmi prostě stavbu převzít musíte, pokud si to předem ve smlouvě neupravíte jinak. Na povinnosti zhotovitele vady opravit to samozřejmě nic nemění. 

„Stará právní úprava, která stále přežívá v povědomí podnikatelů i zákazníků, stanovila u smlouvy o dílo šestiměsíční záruční lhůtu a u oprav věcí lhůtu tříměsíční. Tato ustanovení bez náhrady zrušil nový občanský zákoník k 1. lednu 2014. Zákonná záruka na dílo či opravu tedy de facto neexistuje, to ale neznamená, že se na záruce se zhotovitelem nemůžete předem domluvit a podle nabízené délky záručního servisu i vybírat,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Ani podle současné právní úpravy ale zákazník není úplně na holičkách, i když je bez záruky a zhotovená věc se rozbije. Dílo má vadu, pokud neodpovídá smlouvě. Tedy pokud při výrobě či sestavování nebylo dodrženo to, co bylo domluveno, zejména v oblasti kvality a provedení.

„Důležité je, že zhotovitel odpovídá za vadu, která byla na věci od počátku, jen jste o ní nevěděli, tedy nebyla zjevná. Dílo můžete úspěšně reklamovat do dvou let od převzetí, v případě staveb do pěti let. Abyste ale uspěli v případném soudním sporu, vytkněte zhotoviteli vady nejlépe bezprostředně poté, co je zjistíte,“ doporučuje Zelený.

Rozlišovat vady

Při reklamaci je potřeba rozlišovat, zda se jedná o vadu, která je podstatným porušením smlouvy a kdybyste o ní dopředu věděli, smlouvu byste neuzavřeli, nebo o vady, které podstatným porušením smlouvy nejsou. Rozlišení bude vycházet z vašich potřeb při uzavírání smlouvy, ale také z míry obvyklosti výskytu dané vady. I vaše nároky se liší podle typů vad. U těch podstatných přichází v úvahu celá škála požadavků od opravy přes slevu, provedení náhradního díla až po odstoupení od smlouvy s nárokem na vrácení peněz. U nepodstatných vad máte nárok na opravu či slevu.

„U staveb platí ještě jedna specialita: za vady není odpovědný jen zhotovitel, se kterým máte přímo podepsanou smlouvu, ale i všichni subdodavatelé, kteří se na stavbě podíleli, správce stavební dokumentace i stavební dozor,“ podotýká Zelený. Když se tedy „náhodou“ stane, že developer po předání domu pro jistotu zkrachuje, vady za něj bude muset řešit ten, kdo stavbu reálně prováděl. 

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Štítky stavba, dům, dtest

 


 

Kam dál?

Falšování burčáku? Na co si dát pozor

středa, 22. srpna 2018, 19:13

Běžně začíná sezóna burčáku až v polovině srpna. Díky tropickému počasí a rekordně brzké sklizni vína se letošní burčák objevil...

Jak správně postupovat při reklamaci zájezdu?

sobota, 21. července 2018, 19:41

Vrátili jste se z dovolené rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář? Ubytování bylo horší, vzdálenost od moře...

DRBNA RADILKA: Po evropských dálnicích svižně, bezpečně a bez pokut

úterý, 10. července 2018, 08:27

letos vyrazí tisíce našich turistů na zahraniční dovolenou po vlastní ose. A přirozeně jak jinak než po dálnicích. Jízda po...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Kaspersky: Falešná aplikace FaceApp šíří nevyžádanou reklamu

Na internetu se objevila falešná aplikace, která se vydává za populární nástroj pro úpravu fotografií FaceApp. Mobilní zařízení uživatelů infikuje programem pro nevyžádanou reklamu MobiDash. Uvedla to antivirová firma Kaspersky Lab. Aplikace FaceApp od ruských vývojářů Wireless Lab se stala v posledních týdnech hitem. Pomocí nástrojů umělé inteligence dokáže vyfotografovanou osobu nechat zestárnout, omládnout, nebo dokonce změnit pohlaví. V souvislosti s ní se ale objevilo i varování před narušením soukromí, protože aplikace posílá fotografie k úpravě na servery mimo zařízení uživatele.

Polský zákazník skoupil jízdenky na celý vlak

Nespokojený zákazník polských drah vynaložil tisíce zlotých a hodiny svého času, aby skoupil jízdenky na celý vlak, a to jen proto, aby je hned následující den zkusil vrátit. To vše udělal kvůli tomu, aby na sociálních sítích předvedl, jak byrokraticky se státní dráhy chovají k cestujícím. A železnice se nechala vyprovokovat, napsal polský list Gazeta Wyborcza.

KOMENTÁŘ: Spasíbo, soudruzi! Za nejlepší digitální osvětu posledních let

Chceš vidět, jak budeš vypadat za 40 let? Na. “Tyjo, celý můj tata. Neskutečný, to musí vidět ostatní!!”