Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jak správně postupovat při reklamaci zájezdu?

 
sobota, 21. července 2018, 19:41

Vrátili jste se z dovolené rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář? Ubytování bylo horší, vzdálenost od moře neodpovídala informaci v katalogu a slibovaný bazén úplně chyběl? Braňte se a vady zájezdu reklamujte.

Cestovní kancelář jako pořadatel zájezdu odpovídá za to, že zájezd bude v souladu s uzavřenou smlouvou, ať už má služby poskytovat ona sama nebo jiný smluvený poskytovatel, tedy například hotel či letecký přepravce. S reklamací se můžete vždy obrátit přímo na cestovní kancelář. Pokud byl zájezd zprostředkován jinou cestovní kanceláří či agenturou, je možné oznámit vady zájezdu i zde. „Podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu, jedno z toho musí mít písemnou podobu. Ohlídejte si, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo uvedeno ve smlouvě, potvrzení, katalogu či dalších pokynech,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Jestliže dovolená neprobíhá tak, jak by měla, má cestovní kancelář povinnost zajistit nápravu. Nároky zákazníka se liší podle závažnosti nedostatků a možnosti jejich odstranění. Předně se cestovní kancelář musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy se rozdíl v ceně zákazníkovi vrací. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého. Jedná-li se o vadu podstatnou (třeba objednaný hotel s nadstandardním sportovním areálem se teprve buduje) a navrhované náhradní řešení není srovnatelné s tím, co bylo sjednáno ve smlouvě, je právem zákazníka pokračování zájezdu odmítnout a nechat se dopravit zpět domů. Odmítnout může zákazník nabízenou alternativu i v případě, kdy je navrhováno řešení nižší kvality a cestovní kancelář k tomu neposkytne přiměřenou slevu.

Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, je zapotřebí jednat hned a reklamovat na místě. Zákazník by měl bezodkladně upozornit svého delegáta, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a požadovat okamžitou nápravu nebo alespoň žádat vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci. Veškeré vytýkané nedostatky bude nutné nějakým způsobem doložit, například fotografiemi. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu.

Čas hraje u reklamací důležitou roli. „Ke zjednání nápravy určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Frankfurtská tabulka slev 

U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci. Sleva přichází do úvahy za situace, kdy typicky není možné vadu odstranit nebo už na to není čas, například chybějící slibovaný bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště. Řídit se můžete tzv. frankfurtskou tabulkou slev, kterou užívají při rozhodování zejména německé soudy. Podle ní by například u chybějícího bazénu bylo možné požadovat slevu 10 až 20 % a u nižší třídy dopravního prostředku až 15 % z ceny zájezdu.

Právo na slevu z ceny zájezdu vám vznikne jedině tehdy, pokud jste vadu vytkli bez zbytečného odkladu u kontaktní osoby uvedené v potvrzení o zájezdu či ve smlouvě (typicky u delegáta) a umožnili cestovní kanceláři vyřešit problém v přiměřené lhůtě už na místě. Podat písemnou reklamaci s nárokem na slevu však stačí až po návratu z dovolené. Vaše právo na slevu se promlčí nejdříve za dva roky, ale reklamaci je nutné uplatnit co nejdříve po návratu. Na její vyřízení má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů. Pokud reklamaci zamítne, můžete nárok na slevu uplatnit u soudu nebo spor řešit mimosoudní cestou.

Právem požadovat slevu však výčet nároků nekončí. Pokud vám zároveň vznikla škoda, je možné vůči kanceláři pořádající zájezd uplatnit navíc i nárok na její náhradu, kupříkladu proplacení již zaplacených víz u nečekaně zrušeného zájezdu. Kancelář však neodpovídá v případě, kdy škoda vznikla objektivními okolnostmi nebo byla zaviněna třetí osobou, která není spojena s poskytováním služeb cestovního ruchu.

Cestovní kancelář musí kompenzovat také újmu za narušení dovolené, která může vzniknout například podstatným zkrácením nebo úplným zmařením zájezdu. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené. Máte-li již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za narušení dovolené, i když budete muset od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit. 

Tisková zpráva

Štítky dTest, dovolená, smlouva,

 


 

Kam dál?

DRBNA RADILKA: Po evropských dálnicích svižně, bezpečně a bez pokut

úterý, 10. července 2018, 08:27

letos vyrazí tisíce našich turistů na zahraniční dovolenou po vlastní ose. A přirozeně jak jinak než po dálnicích. Jízda po...

Pozor na mraženou zeleninu z Lidlu. Řetězec stahuje výrobek z...

sobota, 7. července 2018, 17:48

Obchodní řetězec Lidl stahuje z prodeje zeleninovou směs s karotkou značky Freshona. Výrobek totiž může být kontaminovaný...

TEST: Vejce v jedné krabičce jsou různě čerstvá

pátek, 9. března 2018, 15:52

Ještě nedávno měli čeští spotřebitelé obavy z nákupu vajec kvůli aféře s fipronilem. Ten se však v českých vejcích neprokázal, ta...

Lyžařské skipasy. Jak to s nimi je a na co si dát pozor

středa, 10. ledna 2018, 16:47

Ceny skipasů na českých horách zdražují, proto se lyžaři snaží nejrůznějšími způsoby ušetřit. V posledních letech se rozmohl...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • VIDEO: Řidič s naloženým návěsem měl co...

  • Jihlavský Motorpal získal miliardovou...

  • Tak přece jen mezi českou elitou! Gladiators...

  • Všechno je jinak. Na Hradební ulici zatím...

Reklamní sdělení

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Pomozte mi shánět podpisy, žádal studenty profesor Gerloch, který chce být senátorem

Pokud jste ochotni pomoci profesoru Gerlochovi se sháněním podpisů pro jeho kandidaturu, zastavte se za ním v uvedených hodinách. E-mail, který obdrželi studenti Právnické fakulty Univerzity Karlovy, rozvířil debatu o vhodnosti politické agitace na akademické půdě. A taky otázku možného zneužití postavení vyučujícího vůči studentům.

Útoky na novináře jsou tu stále častější, říká novinářka z Polska. To dál padá v žebříčku svobody tisku

Na podzim to budou tři roky, co se v Polsku ujala moci jednobarevná vláda strany Právo a spravedlnost. Od té doby je terčem kritiky Evropské unie i nevládních organizací za kontroverzní plány reformy justice nebo kvůli zásahům do nezávislosti veřejnoprávních médií. „K útokům na novináře v Polsku dochází stále častěji, naštěstí zatím jen k těm verbálním,“ říká v rozhovoru pro HlídacíPes.org Beata Bielová z organizace Fundacja Reporterów.

Greenpeace protestovalo před obchodem Billa proti přebytečným plastům

Dobrovolníci hnutí Greenpeace ČR včera dopoledne u supermarketu poblíž pražského náměstí Republiky demonstrativně rozbalili plastové obaly s potravinami. Obsah přemístili do látkových tašek a plasty odnesli zpět do supermarketu. Na akci upozornili i transparentem "Chceme kupovat jídlo, ne zbytečné plasty!" Protestovali tak proti nadměrnému používání obalů tohoto typu v obchodech.