Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA RADILKA: Kam volat a jak komunikovat se záchrannou službou?

 
pondělí, 29. srpna 2016, 15:24

Včasné přivolání odborné pomoci po vážné nehodě může rozhodnout o lidském životě. Celých 11 procent evropských řidičů nezná číslo zdravotnické záchranné služby. Chybovali by i čeští řidiči, pokud by měli přivolat pomoc v zahraničí. Přitom až 12 procent těch, co utrpěli při nehodě vážné zranění, mohlo žít, pokud by se jim dostalo včas pomoci.

Zdá se to být neuvěřitelné, ale stále řada motoristů neví, kam v případě vážné nehody zavolat pro odbornou zdravotnickou pomoc. Evropský průzkum provedený ve 14 evropských státech včetně České republiky odhalil, že tomu tak může být až u 11 procent řidičů. Dalších zhruba 40 procent by zvolilo národní linku zdravotnické záchranné služby a zbývající polovina jednotné evropské číslo tísňového volání 112. Přitom podle švédské studie provedené v roce 2001 by mohlo být zachráněno 12 procent z těch, co utrpěli zranění, jež nebylo smrtelné, pokud by byli včas dopraveni do nemocnice.

 Ani čeští motoristé nepatří mezi přeborníky. „Dle zveřejněného průzkumu vyplývá, že ve 13 procentech volají v případě nehody s vážným zraněním dříve své rodině než záchrannou službu,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. A mnozí Češi by chybovali i v případě, že by měli přivolat zdravotnickou pomoc při svých cestách po Evropské unii. Jak vyplývá z průzkumu provedeného jednou pojišťovnou, jen 64 procent by volilo správné číslo 112. „Snad pod vlivem amerických detektivek by se celých 27 procent pokoušelo dovolat na linku tísňového volání 911,“ uvádí Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh. Tristní je, že zbývajících zhruba 8 procent motoristů by nevědělo vůbec, kam si pro pomoc zavolat.

Přitom každá vteřina je drahá. Švédská studie z roku 2001 naznačuje, že až každý osmý vážně zraněný mohl přežít, pokud by byl včas dopraven do nemocnice. Kam a jak správně zavolat, pokud se staneme účastníky či svědky dopravní nehody se zraněním?

Volat na 155, nebo 112?

V zásadě můžeme volit mezi dvěma telefonními čísly – 155 (dispečink Zdravotnické záchranné služby) a 112 (jednotné evropské číslo tísňového volání). První číslo lze na území ČR považovat za číslo první volby. Tam voláme v případě úrazu nebo jiných vážných zdravotních komplikací. Pracovníky dispečinku bývají zkušení zdravotníci, kteří nám mohou po telefonu kvalifikovaně poradit, jak postupovat do příjezdu vozidla záchranné služby. „Takový rozhovor může být nejen cennou pomocí, ale nejednou působí jako uklidňující moment. Přece jen už na poskytování potřebné pomoci nejsme sami,“ upřesňuje Lukáš Hutta z asociace. Naopak linku 112 přednostně volíme v případě, že potřebujeme ohlásit hromadná neštěstí či mimořádné události s větším počtem postižených osob. Linka je vhodná též pro cizince, kteří dostatečně neovládají češtinu. Operátoři linky se totiž domluví nejrozšířenějšími jazyky, jako např. anglicky či německy. Na obě čísla se dovoláme v ČR z pevných i mobilních telefonů bez předvolby a zdarma. Linku 112 pak lze doporučit i českým občanům při jejich pobytu v některém ze států EU.

Komunikujeme s dispečinkem

Při rozhovoru s dispečinkem linky 155 či 112 je třeba dbát na maximální stručnost, věcnost a přesnost. Vždy je nutno se nejdříve představit a následně nahlásit, co a kde se stalo. Je třeba uvést adresu či alespoň popis lokality, kam má odborná pomoc dorazit. „Výborným pomocníkem pak může být mobilní aplikace ‚Záchranka‘, která vás stisknutím jediného tlačítka spojí na záchrannou službu a zároveň odešle informaci o vaší přesné poloze“, podotkl Lukáš Hutta ze Záchranného kruhu. Dispečink je dále třeba informovat o počtu zraněných a jejich stavu. Do příjezdu pomoci musíme být pořád na příjmu. Zásadní chybou by bylo odložit či dokonce vypnout telefon. Nesmíme opomenout uvést, pokud ke zraněným není přístup (např. jsou zaklíněni ve vozidle, či se nacházejí pod ním). Společně se záchrankou tak může na místo neštěstí vyrazit i technická pomoc. Bez její asistence nebudou moci zdravotníci účinně zasáhnout. „Mnohdy se hraje o cenné minuty. Čas promarněný zbytečným čekáním na příjezd technické pomoci může rozhodnout o bytí či nebytí zraněného,“ uzavírá Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Více informací, jak se správně chovat na místě dopravní nehody najdete na www.tytozvladnes.cz

Tisková zpráva | Foto Asociace Záchranný kruh
 


 

Kam dál?

Když zraněný nedýchá. Co dělat, aby poraněný člověk přežil?

úterý, 26. července 2016, 11:12

Průzkum zaměřený na vyhodnocení schopnosti evropských řidičů poskytnout první pomoc zraněným při nehodě provedený v roce 2012 ve...

Na jaké klíčové zásady poskytování první pomoci by měli zachránci...

úterý, 19. července 2016, 15:36

Statistiky dopravních nehod každoročně dokazují, že zdaleka ne každý je ochoten poskytnout pomoc zraněným následkem dopravní...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Nicholas Winton byl velmi skromný, říká o něm jedna z jeho „dcer“ Zuzana Marešová

Asi není nutné připomínat neskutečný čin Nicholase Wintona, muže, který zachránil 669 židovských dětí před smrtí v koncentračních táborech. Česká mincovna nyní nechala vytvořit zlatý dukát s vyobrazením právě tohoto hrdiny.

Šikana ve školách zůstává, dvě třetiny případů jsou v ZŠ

Šikana ve školách je stále problém, počty telefonátů dětí, které se kvůli ní obrací na Linku bezpečí, se v posledních letech pohybují mezi 1800 a 2300 ročně. Za posledních devět let vzrostl zejména počet případů, kdy si děti stěžují na šikanu v počítačovém světě. Vyplývá to z údajů Linky bezpečí, které sdělila její mluvčí Regina Jandová. Podle ministerstva školství se zhruba dvě třetiny případů šikany týkají základních škol, třetina škol středních.

Zemřel trojnásobný mistr světa formule 1 Rakušan Niki Lauda

Ve věku 70 let v pondělí zemřel trojnásobný mistr světa formule 1 Niki Lauda. S odvoláním na rodinu legendárního rakouského jezdce o tom dnes informovala agentura APA. Laudu, který se věnoval také podnikání v leteckém průmyslu, v poslední době trápily vážné zdravotní problémy. Loni v srpnu se podrobil transplantaci plic. Titul mistra světa Lauda získal v letech 1975, 1977 a 1984.