Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Když zraněný nedýchá. Co dělat, aby poraněný člověk přežil?

 
úterý, 26. července 2016, 11:12

Průzkum zaměřený na vyhodnocení schopnosti evropských řidičů poskytnout první pomoc zraněným při nehodě provedený v roce 2012 ve 14 státech odhalil, že situace není zdaleka růžová. Jenom necelých 30 procent motoristů by si vědělo rady s tím, jak vyhodnotit stav zraněných. Zatímco tři čtvrtiny dotázaných si jsou v teoretické rovině vědomy důležitosti kardiopulmonální resuscitace, jen necelá pětina řidičů by ji byla schopna v praxi poskytnout.

„Řidiči tápou i v tom, jak účinně zasáhnout, aby se vážně zranění „neudusili“. Jen polovina z nich má na paměti, že je bezpodmínečně nutné zkontrolovat dýchání,“ doplňuje Roman Budský, dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti.

Jaká jsou tedy základní pravidla pro zajištění základních životních funkcí u zraněných?

V první řadě je třeba rozpoznat, zda postižený dýchá. U těch, co komunikují, je to poměrně snadné. Pokud je zraněný v bezvědomí a nereaguje na žádný z podnětů, musíme zjistit, zda dostatečně dýchá. Provedením záklonu hlavy a zvednutím brady uvolníme dýchací cesty. Následně zjišťujeme stav dechu pohledem i poslechem po dobu 10 vteřin. Během této doby se musí zraněný alespoň 2krát nadechnout. Pokud tomu tak není, musíme ihned zahájit srdeční masáž neboli resuscitaci.

„Záklon hlavy je životně důležitý. A pokud máme podezření, že zraněný nedýchá, provedeme záklon hlavy i bez ohledu na to, zda může mít zraněný poraněnou páteř.  S poraněním páteře má totiž šanci na život, bez dýchání nikoli,“ upřesňuje Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Resuscitaci zraněného není možné dělat ve voze. Proto je nutné, pokud to je to jen trochu možné, zraněného z auta vytáhnout ven a položit na záda na tvrdou zem. Následně je třeba stlačovat hrudník frekvencí 100–120x za minutu do hloubky 5 – 6 cm. Školený zachránce může kombinovat stlačování hrudníku s umělými vdechy, a to v poměru 30:2.

„Zajištění dýchání, potažmo zahájení resuscitace je klíčovou podmínkou pro přežití zraněných. Již po čtyřech minutách dochází u nedýchajících osob k nevratnému poškozování mozku a vzápětí jim hrozí smrt. Průměrná doba pro příjezd odborné zdravotnické pomoci na místo dopravní nehody je v Evropské unii 8-15 minut. Životy zraněných tak nejednou bývají v rukou jejich laických zachránců,“ uzavírá Lukáš Hutta. Více informací, jak se správně chovat na místě dopravní nehody, najdete na www.tytozvladnes.cz 

Tisková zpráva
 


 

Kam dál?

Na jaké klíčové zásady poskytování první pomoci by měli zachránci...

úterý, 19. července 2016, 15:36

Statistiky dopravních nehod každoročně dokazují, že zdaleka ne každý je ochoten poskytnout pomoc zraněným následkem dopravní...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Provozovatelé restaurací na letišti diskriminovali cizince

Většina obchodů a restaurací, které kontrolovala Česká obchodní inspekce na pražském letišti v Ruzyni, diskriminovala zákazníky mluvící jiným jazykem než česky a neinformovala spotřebitele o ceně výrobků. Vedle toho ani u jednoho ze šesti kontrolovaných prodejních automatů v odletových halách terminálů 1 a 2 inspektoři nezjistili žádné porušení zákona. Novinářům to dnes sdělil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Varnsdorf ukládá řidičům pokuty nezákonně, míní ombudsman

Ústecký krajský úřad toleruje protiprávní jednání Městského úřadu Varnsdorf. Alespoň to konstatuje ombudsman Anna Šabatová. Úřad totiž ukládá pokuty za překročení rychlosti na základě nezákonných důkazů od soukromého provozovatele radarů.

VIZUALIZACE: Jak bude vypadat Václavák po rekonstrukci? Vrátí se tramvaje a přibydou stromy

Radní pražského magistrátu během včerejšího jednání schválili návrh proměny Václavského náměstí. Aktuální návrh umožní vést tramvajovou trať horní částí náměstí a ve středu vytvořit promenádu pro pěší. Naopak v plánu zůstává rozšíření chodníků, nové stromořadí, samostatný pruh pro cyklisty a snížení počtu parkovacích míst.