Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Na jaké klíčové zásady poskytování první pomoci by měli zachránci pamatovat?

 
úterý, 19. července 2016, 15:36

Statistiky dopravních nehod každoročně dokazují, že zdaleka ne každý je ochoten poskytnout pomoc zraněným následkem dopravní nehody. A bohužel se nejednou jedná i o řidiče, kteří byli viníky. V roce 2015 šetřila Policie České republiky celkem 93 067 dopravních nehod. Od 15 101 z nich (tedy každé šesté) jejich viníci ujeli, aniž by se přesvědčili, zda není někdo zraněn či v ohrožení života. A bylo komu pomáhat.

Celkem bylo při těchto nehodách usmrceno 14 osob a dalších 780 zraněno. Loňský rok rozhodně nebyl žádnou výjimkou. I letos viníci od nehod ujížděli. Od ledna do května se tak stalo v 6 496 případech z celkem 38 574 nehod vyšetřovaných Policií ČR. Při těchto tragických událostech zemřelo celkem 6 osob, dalších 24 bylo zraněno těžce a 230 lehce. 

Stále však naprostá většina lidí je ochotna druhým pomoci. Jak se tedy zachovat na místě nehody, kde jsou zranění?

Především je třeba důkladně zkontrolovat, kolik lidí utrpělo zranění a nakolik jsou vážná. Je třeba pamatovat především na to, že lidé v bezvědomí či velmi vážně zranění se pomoci většinou nedožadují. Vlastně ani nemohou. Naopak ti, kteří utrpěli zranění lehčí, na sebe hlasitě upozorňují například křikem nebo nářkem. Bolest a stres po nehodě zkrátka dělají své. Laičtí zachránci přirozeně prvotní pozornost věnují právě jim, lidé v život ohrožujícím stavu pak zůstávají nepovšimnuti. To je zásadní chyba. „Například Britský Červený kříž uvádí, že jedním z nejčastějších důvodů úmrtí obětí dopravních nehod je udušení. Zachráncům moc času nezbývá. Pokud zraněného neobjeví a neposkytnou pomoc do 4 minut po nehodě, nastává smrt. Nejednou zbytečně,“ upozorňuje Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Na co tedy pamatovat při pomáhání zraněným při dopravní nehodě?

Skutečně neváhejme pomoci lidem s vážnými zraněními. Role laických zachránců je nezastupitelná. V Evropě trvá 8-15 minut, než po oznámení dorazí odborná pomoc. „Pokud není poskytnuta účinná pomoc lidem se zástavou srdeční či s dýchacími potížemi, po čtyřech minutách začínají odumírat první mozkové buňky. Každá minuta váhání snižuje o 10 procent šanci na záchranu,“ varuje dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Zachránci by se měli zaměřit na skutečně podstatné úkony:

• U zraněných hodnotíme, nakolik jsou při vědomí. Dále se přesvědčíme, zda dýchají či nemají s dýcháním potíže. Pozornost věnujeme též známkám silnějšího krvácení. Pozornost je třeba věnovat příznakům jiného vážného poškození zdraví

• Pokud je zraněný v bezvědomí a nedýchá nebo nedýchá normálně, je potřeba zahájit srdeční masáž. Položíme zraněného na záda na pevný podklad. Začneme stlačovat hrudník oběma rukama s nataženými pažemi, a to frekvencí 100x – 120x za minutu. Hrudník stlačujeme do hloubky 5 – 6 cm. Zkušenější zachránci mohou srdeční masáž kombinovat s umělým dýcháním. V takovém případě kombinujeme masáž srdce s umělým dýcháním, a to v poměru 30 stlačení hrudníku ku dvěma vdechům. Resuscitujeme do příjezdu odborné pomoci.

• Pokud je zraněný v bezvědomí, ale dýchá, držíme záklon hlavy a do příjezdu odborné pomoci pravidelně kontrolujeme, zda dýchá bez problémů. V opačném případě ihned zahájíme resuscitaci

• Pokud zraněný masivně krvácí, je nutné krvácení ihned stavět tlakem přímo v ráně. Nezapomene na použití ochranných rukavic.

Role laických zachránců je nezastupitelná. „Pamatujme na to, že i po ošetření je třeba se zraněným věnovat. Hovořme s nimi, uklidňujme je a hlavně je nenechávejme úplně o samotě a bez dohledu,“ uzavírá Roman Budský.

Více informací, jak se správně chovat na místě dopravní nehody, najdete na www.tytozvladnes.cz.

Tisková zpráva
 


 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Mladá řidička, která havarovala v neděli...

  • FOTO: Cizinec v Lamborghini nezvládl na...

  • FOTO: Druhý měsíc oprav Brněnského mostu v...

  • FOTO: V jihlavské nemocnici se chystá další...

Reklamní sdělení

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Praha 1 omezí kola v centru do začátku letní turistické sezony

Radnice Prahy 1 do začátku hlavní prázdninové turistické sezony omezí jízdu na kole v centru metropole. Impulzem je fakt, že soud zamítl návrh na předběžné opatření, které by platnost omezení pozastavilo. Soud bude ještě rozhodovat o návrhu úplného zrušení omezení, na to však podle radnice není nutné čekat. Zákaz pohybu na kolech se má mezi 10:00 a 17:00 týkat pěších zón zejména kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí.

TOP 09 chce vyšší tresty za týrání zvířat, míří i na množírny

Zpřísnění postihů za týrání zvířat, definici množíren a nový trest v podobě zákazu chovu zvířat obsahuje novela trestního zákoníku, kterou ve Sněmovně připravila TOP 09. Předseda TOP 09 Jiří Pospíšil na tiskové konferenci uvedl, že pro návrh novely začnou poslanci hledat podporu příští týden, dopředu už získali kolegy z klubu Pirátů a hnutí STAN. Přísnější postihy, včetně až osmi let odnětí svobody pro nejzávažnější činy, autoři novely navrhují i pro provozovatele množíren.

(NE)OBYČEJNÍ: Postavit školu bylo největší školou pro mě, říká Veronika Pospíšilová

Je jí 29 let. Narodila se v Českých Budějovicích, studuje na Karlově univerzitě, kde si dodělává doktorát a v rámci toho tam přednáší na vietnamistice a etnologii, učí v Budějcích jógu malé i velké, mluví vietnamsky, a staví školy v Kambodži. Ano, takhle drobná dívka s úsměvem od ucha k uchu se jednoho dne chopila příležitosti a rozhodla se udělat Zemi lepším místem pro žití.